Job Description
The Area Sales Manager M/W/D drives sales and promotes the brand to achieve sales targets for Salomon Apparel & Accessories categories in the designated region of Southern Germany, with a focus on Munich and ensures an exceptional consumer experience at their assigned accounts and OMNI channel touchpoints.
The ASM builds partnerships with key specialty sporting goods retailers by developing joint plans to serve the consumer that benefit both Salomon and the retailer.
The key areas of the role will focus on:
Sales & Distribution : 40%
* Achieve seasonal sales and distribution targets in the designated area with selected customers.
* Develop a seasonal action plan to implement Salomon’s brand strategies and priorities.
* Create, present, and coordinate seasonal joint business/marketing plans with selected retailers to meet Salomon’s strategic objectives while enhancing brand experience and consumer preference.
* Negotiate Salomon-branded retail spaces, ensuring product quality/efficiency and managing retail KPIs (revenue & profitability per sqm).
Sell Thru & Consumer Experience : 60%
* Increase and maximize Salomon’s brand visibility and image in stores through defined product assortments, visual merchandising, and seasonal key-story placements (best-in-class consumer experience).
* Ensure a high level of product and brand knowledge (Shop Pro Training) among in-store staff.
* Manage and execute local consumer activations/events.
* Analyze and manage sell-through data to optimize stock rotation and maximize customer satisfaction.
* Coordinate seamless sell-through execution by leveraging internal resources (Shopper Marketing, Customer Service, Influencer Marketing).
* Support in-store execution and the sell-through plan of selected key account stores.
Relationship
* Build and maintain excellent working relationships with key stakeholders at each retailer.
* Establish and maintain close collaboration with the internal Salomon community (Area Sales Managers, Key Account Managers, Marketing Managers, etc.).
* Support the Key Account team in ensuring a solid sales plan for selected key accounts (training, VM guidelines, activations).
* Assist the Marketing team in maintaining a high level of local expertise on the apparel category.
Reporting
* Prepare and review seasonal customer performance reports (images, sell-through data, etc.).
* Analyze and report on sales, market presence, and competitor offerings.
* Complete all required reports and documentation in a timely manner.
* Share best practices within the sales and marketing teams.
* Provide seasonal feedback to the product development team.
Der Area Sales Manager (M/W/D) steigert den Umsatz und fördert die Marke, um die Verkaufsziele für die Kategorien Salomon Apparel & Accessories in der definierten Region Süddeutschland mit Fokus auf München zu erreichen. Zudem stellt er ein herausragendes Kundenerlebnis bei den zugewiesenen Accounts und OMNI-Channel-Touchpoints sicher.
Der ASM baut Partnerschaften mit wichtigen Fachhändlern für Sportartikel auf, indem er gemeinsame Pläne entwickelt, die sowohl den Verbrauchern als auch Salomon und den Händlern zugutekommen.
Die Schwerpunkte der Rolle liegen auf folgenden Bereichen:
Vertrieb & Distribution: 40%
* Erreichen der saisonalen Verkaufs- und Vertriebsziele in dem definierten Gebiet mit seinen ausgewählten Kunden
* Entwicklung eines saisonalen Aktionsplans zur Umsetzung der Strategien und Prioritäten der Marke Salomon
* Erstellen, präsentieren und koordinieren saisonaler gemeinsamer Geschäfts-/Marketingpläne mit ausgewählten Einzelhändlern, die die strategischen Ziele von Salomon erfüllen und die Kundenpräferenz und das Markenerlebnis maximieren
* Verhandlung der Salomon-Markenflächen, Sicherstellung der Produktqualität/Effizienz und Verwaltung der Einzelhandels-KPI (Umsatz und Rentabilität/qm)
Sell Thru & Kundenerlebnis: 60%
* Erhöhen und maximieren der Sichtbarkeit und das Image der Marke Salomon in den Geschäften durch definierte Produktsortimente, Visual Merchandising und Platzierung saisonaler Key-Storys (best in class consumer experience)
* Sicherstellung eines hohen Niveaus an Produkt- und Markenkenntnissen (Shop Pro Training) für die Mitarbeiter in den Geschäften
* Verwaltung und Durchführung lokaler Verbraucheraktivierungen/Events
* Verwalten der Abverkaufsdaten, um die Lagerrotation zu beschleunigen und die Kundenzufriedenheit zu maximieren
* Koordinierung eines nahtlosen Abverkaufs unter Nutzung interner Ressourcen (Shopper Marketing, Customer Service, Influencer Marketing)
* Unterstützung der Instore-Ausführung und des Sell-Through-Plans einiger zusätzlicher Key Account Filialen
Beziehungen
* Aufbau und Pflege hervorragender Arbeitsbeziehungen zu den wichtigsten Stakeholdern der einzelnen Kunden
* Aufbau und Pflege einer engen Zusammenarbeit mit der internen Salomon-Community (Area Sales Manager / Key Account Manager / Marketing Manager...)
* Unterstützung des KA-Teams bei der Sicherstellung eines soliden Verkaufsplans für einige der Key Accounts (Schulungen, VM-Richtlinien, Aktivierungen)
* Unterstützung des Marketing-Teams, um ein hohes Maß an lokalem Fachwissen über die Bekleidungskategorie sicherzustellen.
Berichterstattung
* Erstellung und Überprüfung von Kundenleistungsberichten auf saisonaler Basis (Bilder, Sell-Through-Daten...)
* Analyse und Berichte über den Vertrieb, die Präsenz und das Angebot der Wettbewerber
* Vervollständigung aller erforderlichen Berichte und Aufzeichnungen und rechtzeitige Vorlage
* Austausch bewährter Praktiken im Vertriebs- und Marketingteam
* Austausch einiger saisonaler Rückmeldungen mit dem Produktentwicklungsteam
Qualifications
Essential Skills & Experience
* Minimum 5 years of sales experience with a strong expertise in apparel.
* Retail experience is a plus (Area Manager, Store Manager, Buyer, Salesperson, etc.).
* Any experience in the sports and outdoor industry is welcomed.
* Ideally, you live in the area described above and are an enthusiastic runner and/or outdoor sports enthusiast.
* You have a drivers license and are able to travel up to 80% of your time in Southern Germany
Essential Competencies
* Customer Focus: you take action for customers. You continually deliver improved service offerings and take special actions in the interest of the customer.
* Communication: you are a active listener. You have good emotional intelligence to be able to adapt your style accordingly to different circumstances and audiences. Able to pick up on cues and respond effectively.
o You communicate effectively and are comfortable presenting
o You possess negotiation skills, and are capable of dealing with objections
* Relationship Building: you know how to maintain good relationships. You are able to understand others motivations, find mutual connections; have a good levels of interpersonal sensitivity & sociability. You identify and nurture stakeholders relationships and collaborate effectively with your team.
Desired Qualifications
* Languages: Very good written and spoken German and English skills
* IT Skills: Microsoft office – strong excel skills, Sales Tools (sales portal, B2B, SFA)
Wichtige Fähigkeiten & Erfahrungen
* Mindestens 5 Jahre Vertriebserfahrung mit fundierter Expertise im Bereich Bekleidung.
* Einzelhandelserfahrung ist von Vorteil (Gebietsleiter, Filialleiter, Einkäufer, Verkäufer usw.).
* Jede Erfahrung in der Sport- und Outdoor-Branche ist willkommen.
* Idealerweise wohnen Sie in der oben beschriebenen Region und sind ein begeisterter Läufer und/oder Outdoor-Sportler.
* Sie besitzen einen Führerschein und sind bereit, bis zu 80 % Ihrer Zeit in Süddeutschland zu reisen.
Wichtige Kompetenzen
* Kundenorientierung: Du handelst im Interesse der Kunden. Du verbesserst kontinuierlich Serviceangebote und unternimmst besondere Maßnahmen zugunsten des Kunden.
* Kommunikation: Du bist ein aktiver Zuhörer und besitzt eine hohe emotionale Intelligenz, um deinen Kommunikationsstil je nach Situation und Publikum anzupassen. Du kannst Hinweise aufnehmen und effektiv reagieren.
* Du kommunizierst effektiv und fühlst dich wohl beim Präsentieren.
* Du besitzt Verhandlungsgeschick und bist in der Lage, mit Einwänden umzugehen.
* Beziehungsaufbau: Du weißt, wie man gute Beziehungen pflegt. Du verstehst die Motive anderer, findest gemeinsame Verbindungen und hast ein gutes Maß an zwischenmenschlicher Sensibilität und Geselligkeit. Du erkennst und pflegst Beziehungen zu Stakeholdern und arbeitest effektiv mit deinem Team zusammen.
Gewünschte Qualifikationen
* Sprachen: Sehr gute Deutsch- und Englischkenntnisse in Wort und Schrift.
* IT-Kenntnisse: Microsoft Office – starke Excel-Kenntnisse, Sales-Tools (Sales-Portal, B2B, SFA).
Additional Information
Permanent Contract, Full Time
Field based, Southern Germany with a focus on Munich.
Unbefristeter Vertrag, Vollzeit
Außendienstbasiert, Süddeutschland mit Fokus auf München.