English version below ÜBERGEORDNETER ZWECK DER TÄTIGKEIT Sie übernehmen die Leitung der Abteilung HSE und sind verantwortlich für die Gewährleistung eines umfassenden und effektiven Gesundheits-, Sicherheits- und Umweltschutzes (HSE) im Werk. Ihre Aufgaben umfassen die strategische und operative Führung der HSE-Abteilung, die Entwicklung und Umsetzung von Qualifizierungs- und Personalentwicklungsplänen, die Sicherstellung der Einhaltung gesetzlicher Vorgaben und interner Richtlinien sowie die kontinuierliche Optimierung von Prozessen und Managementsystemen. Zusätzlich liegt ein Schwerpunkt auf der Schulung und Beratung von Mitarbeitern und Führungskräften zu HSE-Themen, der Gewährleistung der Notfallvorsorge sowie der Einhaltung sämtlicher relevanter Sicherheitsstandards und behördlicher Auflagen. WICHTIGE PFLICHTEN UND VERANTWORTLICHKEITEN Leitung der Abteilung HSE Disziplinarische und fachliche Mitarbeiterführung in aus den einzelnen Bereichen der Abteilung. Planung und Umsetzung von Personalentwicklung und Qualifizierungsmaßnahmen. Budget- und Ressourcenplanung. Ermittlung, Umsetzung und Durchsetzung gesetzlicher und behördlicher Vorgaben. Ansprechperson für Aufsichtsbehörden wie Gewerbeaussichtsamt (GAA OL), Berufsgenossenschaft (BG RCI) usw. Prozessoptimierung mit besonderem Fokus auf digitalen Lösungen und ständige Weiterentwicklung und Wirksamkeitskontrolle. Berichterstattung an Behörden, Berufsgenossenschaft und Konzern. Erhalt und Weiterentwicklung des Arbeitsschutzsystems des Unternehmens Aufrechterhaltung und ständige Verbesserung der Arbeitsschutzorganisation des Unternehmens sowie des ISO 45001 Managementsystems. Umsetzung und Optimierung des Umweltmanagementsystem ISO 14001 und Energiemanagementsystem ISO 50001. Sicherstellung der Kenntnis aller relevanten rechtlichen Vorgaben und Umsetzung in entsprechende interne Regelungen. Auswahl und Sicherstellung der Ausbildung der geforderten Funktionen (Fachkraft für Arbeitssicherheit und Betriebsbeauftragte). Durchführung und Nachverfolgung interner Audits als leitender Auditor. Koordination, Aus- und Weiterbildung von Sicherheitsbeauftragten und Fachkräften im Aufgabenbereich. Beratung und Schulung von Geschäftsführung, Führungskräften und Mitarbeitern bezüglich Arbeitsschutzthemen, Ereignissen, Risikobewertung und Maßnahmenfindung. Festlegung arbeitsmedizinischer Vorsorgeuntersuchungen auf Basis der Gefährdungsbeurteilungen, in Zusammenarbeit mit dem Betriebsarzt. Regelmäßige Durchführung von Sicherheitsbegehungen und Beteiligung an der Festlegung von Maßnahmen. Werksicherheit und Notfallverfahren Sicherstellung der äußeren Sicherheit (Prozesse und Verfahren incl. ISPS) sowie der Notfallressourcen. Entwicklung, Aufrechterhaltung und ständige Verbesserung der Verfahren zur äußeren Sicherheit sowie zur Reaktion auf Notfälle. Brandschutz/Werfeuerwehr Sicherstellung der Funktionsfähigkeit der Werkfeuerwehr sowie der Erfüllung der behördlichen Auflagen. Spezielle Tätigkeiten Hauptverantwortliche Elektrofachkraft Gefahrgutbeauftragter Ausbilder für FFZ-Fahrer, Kranbediener, Anwender und befähigte Person zur Prüfung PSAgA. Überwachung und Verbesserung des digitalen Systems zur Unterweisung, Vorfallerfassung und Maßnahmenverfolgung. QUALIFIKATIONEN & ERFAHRUNGEN Abgeschlossenes technisches Studium, idealerweise Elektrotechnik mit Schwerpunkt Energietechnik. Zertifizierte Fachkraft für Arbeitssicherheit mit Erfahrung in der Umsetzung von Sicherheitsmaßnahmen. Mindestens 5 Jahre relevante Berufserfahrung im Bereich Arbeitssicherheit und Gesundheitsschutz. Mehrjährige Erfahrung in einer Führungsfunktion. Erfahrung als Auditor für ISO 45001 und ISO 14001 Fortgeschrittene Englischkenntnisse und Deutsch auf Muttersprachenniveau oder C1-Niveau Gute MS Office Kenntnisse, vorzugsweise Erfahrung in Word, Excel, PowerPoint, Outlook und Project. BENEFITS Attraktive Vergütung nach Tarifvertrag (inkl. Weihnachts-& Urlaubsgeld). Umfassende Einarbeitung mit Entwicklungsmöglichkeiten am Standort. Abwechslungsreiche Tätigkeit in einem Produktionsbetrieb. Firmenfitness und Fahrradleasing. Firmenrabatte und Mitarbeiter – Aktienprogramme. 5 Tage/ Monat Remote -Arbeiten. Kollaboratives und unterstützendes Arbeitsumfeld. ______________________________________________________________ OVERALL PURPOSE OF THE POSITION You take over the management of the HSE department and are responsible for ensuring comprehensive and effective Health, Safety, and Environmental protection (HSE) at the plant. Your responsibilities include strategic and operational leadership of the HSE department, development and implementation of qualification and personnel development plans, ensuring compliance with legal requirements and internal policies, as well as continuous optimization of processes and management systems. Additionally, there is a focus on training and advising employees and managers on HSE topics, ensuring emergency preparedness, and complying with all relevant safety standards and regulatory requirements. KEY DUTIES AND RESPONSIBILITIES Management of the HSE Department Leadership with disciplinary and technical oversight across departmental areas. Planning and implementation of personnel development and qualification measures. Budget and resource planning. Identification, implementation, and enforcement of legal and regulatory requirements. Liaison with regulatory authorities such as the Trade Supervisory Office (GAA OL), Employers' Liability Insurance Association (BG RCI), etc. Process optimization with a focus on digital solutions and continuous development and effectiveness monitoring. Reporting to authorities, employers' liability insurance associations, and the corporate entity. Maintenance and enhancement of the company's Health and Safety system Maintenance and continuous improvement of the company's occupational health and safety organization and the ISO 45001 management system. Implementation and optimization of the ISO 14001 environmental management system and ISO 50001 energy management system. Ensuring awareness of all relevant legal requirements and their implementation into corresponding internal regulations. Selection and assurance of training for required roles (safety specialist and operations manager). Execution and tracking of internal audits as lead auditor. Coordination, training, and further education of safety officers and specialists within the area of responsibility. Consultation and training of management, executives, and employees on occupational health and safety issues, incidents, risk assessment, and action planning. Determination of occupational medical examinations based on risk assessments in collaboration with the company doctor. Regular conduct of safety inspections and involvement in the determination of measures. Plant Security and Emergency Procedures Ensuring site security (processes and procedures including ISPS) and emergency resources. Development, maintenance, and continuous improvement of external security procedures and response to emergencies. Fire Protection/Plant Fire Brigade Ensuring the operational capability of the plant fire brigade and compliance with regulatory requirements. Special Responsibilities Electrical specialist. Dangerous Goods Safety Specialist. Instructor for FFZ drivers, crane operators, users, and authorized persons for PSAgA examination. Monitoring and improvement of the digital system for training, incident recording, and action tracking. QUALIFICATIONS AND EXPERIENCE Completed technical studies, preferably in Electrical Engineering with a focus on Energy Technology. Certified Safety Specialist with experience in implementing safety measures. Minimum of 5 years of relevant professional experience in occupational Safety and Health protection. Several years of experience in a managerial role. Experience as an auditor for ISO 45001 and ISO 14001. Advanced proficiency in English and German at native or C1 level. Good MS Office skills, preferably experience with Word, Excel, PowerPoint, Outlook, and Project. BENEFITS Attractive compensation according to the collective agreement (including Christmas and vacation pay). Comprehensive training with development opportunities at the location. Varied tasks in a production facility. Company fitness program and bike leasing. Company discounts and employee stock programs. 5 days/month remote work. Collaborative and supportive work environment. Prysmian, as an Equal Opportunity Employer, aims to attract and recruit individuals with diverse backgrounds, skills, and abilities. We strongly believe that diversity brings significant value at all levels of the organization, increasing the possibility of capturing market opportunities and maximizing value for our customers and stakeholders. With Diversity, Equity, and Inclusion (DE&I) as part of our Social Ambition 2030 and a strategic pillar of our Company culture, Prysmian is committed to the development of an organization that prioritizes talent, where people feel respected, included, and free to fully express their potential just as they are. All Managers and HRs in Prysmian are responsible for ensuring DE&I policies are respected during the recruiting process, as well as recognizing and mitigating unconscious biases that must not influence our selection processes. All persons will be considered for employment without regard to their race, ethnicity, religion, nationality, origin, citizenship status, socio-economic status, age, sex, gender identity or expression, sexual orientation, marital status, disability, military service or veteran status, pregnancy, parental leave, medical conditions, or any other characteristic protected by applicable federal, state or local laws. Prysmian will endeavor to make a reasonable accommodation for any disclosed physical or neurological condition or disability of a qualified applicant unless the accommodation would impose an undue hardship on the operation of our business. Visit our DE&I Page to learn more about Prysmian's commitments. 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